Onze voeten en enkels hebben veel te verduren. Zij dragen namelijk ons hele lichaam dagelijks. Het dan ook niet zo gek dat er af en toe iets mis gaat en daar komt vaak pijn bij kijken. Behalve dat voet- en enkelklachten erg vervelend zijn, kunnen ze u ook enorm bewegen in uw bewegingsvrijheid. In veel gevallen kunt u veel handelingen niet of nauwelijks meer verrichten.

Oorzaken van voet- en enkelklachten
De enkel bestaat uit drie botdelen, het kuitbeen, het scheenbeen en het sprongbeen. Een complex geheel van gewrichtsbanden en pezen zorgen voor stabiliteit in het enkelgewricht. De meeste enkelklachten ontstaan doordat er onnatuurlijke bewegingen worden gemaakt met de enkel. Deze bewegingen kunnen niet opgevangen worden en dit zorgt ervoor dat uw gewrichtsbanden verrekken of zelfs scheuren. Andere oorzaken voor klachten kunnen zijn: botbreuk, artrose, inklemmingen, overbelasting van de pezen of een verstuikte enkel.

Enkelbandletsel is een veelvoorkomende enkelklacht. Een enkelbandletsel ontstaat door een gescheurde buitenband van het enkelgewricht. De oorzaak van hiervan is dat de voet naar binnen zwikt. Vrijwel onmiddellijk na het ongeval zwelt de enkel op. Meestal gaat dit gepaard met een rode, blauwe of groene verkleuring van de huid. Ook kan het aanraken van de aangedane plek zeer pijnlijk zijn. De pijn kan toenemen wanneer de voet naar binnen wordt getrokken. Meestal kunt u wel op het aangedane been staan, maar dit is wel pijnlijk.

Per voet heeft u 26 botten, 33 gewrichten, 19 spieren en 107 banden. De voet zorgt voor stabiliteit en schokdemping. Tijdens het hardlopen vangen de voeten maar liefst drie keer het lichaamsgewicht op. Meestal ontstaan voetklachten door overbelasting van het gewricht. Andere oorzaken kunnen zijn: artrose, hielspoor, botbreuk of hamerteen of klauwteen.

Voet- en enkelklachten kunnen u beperken in uw dagelijkse werkzaamheden. Wilt u van uw klachten af? Neem contact op!

Kunt u voet- en enkelklachten voorkomen?
Om te voorkomen dat u voet- of enkelklachten krijgt is het belangrijk om te zorgen dat uw voeten en enkels sterk genoeg zijn. Dit kunt u doen door middel van oefeningen. Daarnaast kan het dragen van een brace of tape ook helpen bij het voorkomen van klachten.

Tips

  • Draag goed passende schoenen
  • Luister goed naar uw lichaam
  • Het is belangrijk om voor het sporten een warming-up te doen
  • Train de onderbeen spieren
  • Let goed op hoe u uw voeten neer zet

Deze behandelmethodes kunnen u helpen bij uw klacht

  • Sportfysiotherapie

Een afspraak maken
Wilt u meer weten over uw klachten of wilt u een afspraak inplannen met een van onze therapeuten? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 0162 - 512132, een mail te sturen naar info@fysiogeertruidenberg of door het contactformulier op onze website in te vullen.

Neem contact op