Selecteer een pagina

De vereniging van Scoliosepatiënten trekt aan de bel. Ieder jaar komen circa 1.000 nieuwe patiënten bij, meestal meisjes tussen de tien en achttien jaar. Ouders, huisartsen en gymdocenten moeten volgens de vereniging alerter zijn op het herkennen van scoliose, een vergroeiing van de rug. Hierdoor kan de aandoening sneller worden ontdekt en een ingrijpende operatie worden voorkomen. Wat is nu precies scoliose en welke behandelingen zijn er hiervoor?

Wat is scoliose?

Een scoliose is een kromming/vergroeiing van de rug. De ruggengraat hoort recht te zijn, maar wanneer iemand deze een kromming heeft en dit meer dan 10 graden zijwaarts is gedraaid spreken we van een scoliose. Vaak is de oorzaak van deze vergroeiing onbekend. Wanneer u als kind niet of te weinig bent behandeld heeft u wanneer u ouder bent kans op gezondheidsproblemen zoals, vermoeidheid, pijn of ademhalingsproblemen.

Behandeling

Scoliose is helaas niet preventief te voorkomen, wel kan er wanneer u de diagnose krijgt, actie worden ondernomen. Afhankelijk van de grootte van de kromming in de ruggengraat wordt er een behandelplan opgesteld.  Als u er snel bij bent, kan er door oefeningen of een brace nog veel worden rechtgezet.

Voldoende bewegen en sporten maakt uw lichaam sterker en soepeler, dit is juist belangrijk voor mensen met scoliose. Ook kan er gekozen worden voor het dragen van een brace, deze corrigeert en zorgt ervoor dat je een goede houding aanneemt. In extreme gevallen is er een operatie aan de ruggengraat nodig. Jaarlijks hebben ongeveer 600 mensen met scoliose een operatie in Nederland.

Fysiotherapie bij scoliose
Bij onze deskundige fysiotherapeuten kunt u terecht om te controleren of u een rechte houding hebt. Daarnaast bieden wij verschillende behandelingen aan om de pijnklachten te verminderen. Wilt u meer informatie over scoliose? Neem dan contact met ons op.

Bronnen: