Spier- en peesklachten komen erg veel voor en kunnen de kwaliteit van het leven aantasten. In veel gevallen zijn bepaalde bewegingen lastig uit te voeren en zijn een of meer spieren en/of pezen stijf of pijnlijk. Ook kunnen de klachten u ‘s nachts wakker houden. Soms is het lastig te achterhalen waar precies de pijn zit.

Oorzaken van spier- en peesklachten
De oorzaken van de klachten kunnen erg uiteenlopend zijn. Om de oorzaak van de klachten te achterhalen is het belangrijk om na te gaan hoe uw klachten zijn ontstaan. Klachten ontstaan meestal door overbelasting, veroudering of slijtage.

Fibromyalgie
Fibromyalgie betekent letterlijk pijn in bindweefsel en spieren. Dit wordt ook wel delen reuma genoemd. Fybromyalgie is een chronische pijnsyndroom. Meestal ervaart u klachten als spierpijn, spierstijfheid, vermoeidheid, hoofdpijn, angsten, concentratie- en geheugenstoornissen en slaapstoornissen. De meest gevoelige plekken zijn aanwezig in de schouders, heupen, nek en handen. De oorzaak is nog steeds niet achterhaald. Doordat de ziekte zo complex is weten wetenschappers niet waar ze naar de oorzaak moeten zoeken.

Peesklachten / peesontsteking
Door een ontsteking of scheur kan de pees pijn doen. De klachten kunnen variëren van een hinderlijke pijn tot een allesoverheersende pijn. Peesklachten ontstaan vaak door verkeerd gebruik, overbelasting of zware voortdurende belasting. Pezen raken erg snel geïrriteerd en het is vaak lastig om ervan te herstellen. Dit komt doordat een pees veel minder doorbloed is. Meestal helpt het om veel rust te nemen, maar dit is lang niet altijd het geval.

Spier- en persklachten kunnen u erg belemmeren bij het verrichten van uw dagelijkse werkzaamheden. Wilt u van uw klachten af? Neem contact op!

Kunt u spier- en peesklachten voorkomen?
Klachten aan uw spieren en pezen kunnen niet altijd voorkomen worden. Voor fibromyalgie is er geen genezing mogelijk. Wel kunt u het proces afremmen door regelmatig te bewegen. Bewegen zorgt ervoor dat uw spieren, pezen en gewrichten sterker worden. Hierdoor vergroot u ook de belastbaarheid ervan.

• Doe ontspannende oefeningen die helpen de pijn te verlichten
  • Neem voldoende rust, maar blijf ook bewegen om de pezen soepel te houden
  • Zorg voor voldoende afwisselende bewegingen
  • Breng ijs aan de ontstoken pees
  • Draag een ondersteunende brace
  • Ga vaker naar buiten, vitamine D heeft een positieve werking op het lichaam
  • Gebruik pijnstillers om de pijn te verminderen

Deze behandelmethodes kunnen u helpen bij uw klacht

• Sportfysiotherapie

Een afspraak maken
Wilt u meer weten over uw klachten of wilt u een afspraak inplannen met een van onze therapeuten? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 0162 - 512132, een mail te sturen naar info@fysiogeertruidenberg of door het contactformulier op onze website in te vullen.