Het is dinsdag 11:21Wij zijn open!

Rib- en borstpijn

Pijn op de borst wordt als zeer verontrustend ervaren, zeker als de pijn gelokaliseerd is in de linkerborst helft met uitstraling naar de linker arm. Vaak wordt er dan gedacht aan een ernstige aandoening aan het hart of longen. Gelukkig is dit niet altijd het geval. In veel gevallen zijn de klachten goedaardig. Dat neemt niet weg dat de klachten hinderlijk kunnen zijn tijdens dagelijkse activiteiten.

Oorzaken van rib- en borstpijn

Borstpijn wordt in veel gevallen veroorzaakt door een disfunctie in de ribben. Dit kan dan komen door een blokkade van het gewricht tussen een rib en het borstweefsel. Hierdoor kan uw rib niet meer goed bewegen. Vaak ontstaan klachten na een plotselinge verkeerde beweging, bijvoorbeeld tijdens het omdraaien in bed of na een valpartij. Daarnaast kunnen de klachten ook ontstaan door een verkeerde lichaamshouding of stress. Door stress worden uw spieren langdurig aangespannen, dit kan voor klachten zorgen. Daarnaast kan ook brandend maagzuur, door bijvoorbeeld een zware maaltijd, voor klachten zorgen.

Kunt u rib- en borstpijn voorkomen?

Rib- en borstklachten zijn niet altijd te voorkomen. In veel gevallen kunt u wel uw leefstijl aanpassen om de kans op rib- en borstklachten te verminderen.

• Neem voldoende rust
  • Blijf bewegen, door beweging houdt u uw spieren soepel
  • Vermijd eenzijdige bewegingen
  • Let op uw houding, zorg ervoor dat regelmatig van houding wisselt