Het is dinsdag 9:53Wij zijn open!

Oedeemfysiotherapie

Oedeemfysiotherapie is gericht op het verminderen van zwelling (oedeem). Deze zwelling kan veroorzaakt worden door een acuut trauma, operatie of aangeboren afwijking van het lymfesysteem. Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht.

Oedeemfysiotherapie

Oedeemfysiotherapeuten

Eefje Lange

Oedeemfysiotherapeuten

Wat is oedeem?

Oedeem is een vochtophoping in een deel van het lichaam als gevolg van een verstoord evenwicht tussen de aanvoer en afvoer van vocht (oedeem). Oedeem kan zich in verschillende vormen uiten, voorbeelden hiervan zijn: zwelling, strak gevoel, zwaar gevoel hebben en stuwing van de huid met een tintelend of pijnlijk gevoel. Er zijn 3 verschillende soorten oedeem: lymfoedeem, veneus oedeem en lipoedeem.

Lymfoedeem

Lymfoedeem is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht ten gevolge van een onvoldoende functionerend of een niet-werkend lymfsysteem. Lymfeoedeem kan een aangeboren oorzaak hebben (primair lymfoedeem), dit kan zowel direct na de geboorte aanwezig zijn als zich later ontwikkelen wanneer het getriggerd wordt.
Lymfoedeem kan ook na een beschadiging van het lymfsysteem onstaan, bijvoorbeeld ten gevolge van een operatie, bestraling, verwijdering lymfklier of door een infectie. Dit wordt ook wel secundair lymfoedeem genoemd. Het is belangrijk lymfoedeem tijdig te laten behandelen om erger te voorkomen en de klachten te minimaliseren.

Veneus oedeem

Veneus oedeem is een verstoring van het veneuze systeem (aderen). De kleppen in de aderen functioneren niet meer optimaal waardoor de afvoer van vocht belemmerd wordt en er oedeem kan ontstaan in de benen. De zwelling bevindt meestal in de onderbenen en voeten en deze neemt in de loop van de dag toe. Mensen met veneus oedeem ervaren vaak een zwaar en moe gevoel in een of beide benen.

Lipoedeem

Lipoedeem is een chronische aandoening van het vetweefsel welke voornamelijk bij vrouwen voorkomt. Veelal komen de klachten voor in de onderste extremiteit (heupen, dijen, knieën en onderbenen). Het vetweefsel is onregelmatig verdeeld en de vetcellen trekken vocht (oedeem) aan. Kenmerkend aan lipoedeem is dat het een symmetrisch beeld heeft en dus voorkomt aan beide zijden.

Behandelmogelijkheden bij oedeem

Oefentherapie
Bij elke circulatiestoornis, ongeacht of de oorzaak in de bloedvaten of in het lymfesysteem gelegen is, is BEWEGEN uiterst belangrijk voor herstel. Op welke manier het meest effectief geoefend kan worden leert u tijdens de behandelingen. Er zijn aangepaste oefenvormen voor de verschillende oorzaken van het oedeem. Ook leert u hoe u thuis bepaalde oefeningen kunt uitvoeren die een gunstig effect hebben op het oedeem.

Manuele lymfedrainage
Dit is een (zachte) massagetechniek die gericht is op het stimuleren van de afvoer van het lymfeoedeem. Tevens worden bij deze behandeling de niet-aangedane lymfeklieren gestimuleerd waardoor het lymfeoedeem beter kan worden afgevoerd.

Compressietherapie
Dit betreft het zwachtelen. Vaak is dit een snelle manier om resultaat te ervaren. Wanneer het oedeem verminderd is zal er in de meeste gevallen een elastische kous worden aangemeten om te zorgen dat het been of de arm stabiel blijft. Dit is nodig om het behaalde resultaat te behouden.

Lymfetape
Dit betreft een specifieke techniek die de verschillende huidlagen van elkaar optilt waar de circulatie onderhuids verbetert en de afvoer van lymfoedeem wordt bevorderd. Deze tape techniek kan ook ingezet worden bij ‘verkleefde’ littekens.