Het is woensdag 11:10Wij zijn open!

Oncologische aandoeningen

Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen. Deze cellen verouderen, kunnen beschadigen en worden regelmatig vervangen. De cellen worden vervangen door nieuwe cellen. Dit is een proces wat ook wel celdeling genoemd wordt, dit is een strak geregeld proces. Elke dag vinden er miljoenen celdelingen plaats. Hierin vinden regelmatig kleine foutjes plaats, maar die bieden vaak geen problemen omdat reparatiemechanismen ervoor zorgen dat dit ongedaan gemaakt wordt. Wanneer er fouten ontstaan die niet gerepareed worden kan de cel ongecontroleerd/chaotisch gaan delen en ontstaat er een opstapeling van cellen. Dit kan zowel een goedaardige als een kwaadaardige opstapeling van cellen zijn.

Oorzaken van oncologische aandoeningen (kanker)

Vrijwel iedereen heeft kans om oncologische aandoeningen te krijgen. Toch krijgt niet iedereen het. Er zijn veel verschillende factoren die de kans op oncologische aandoeningen kunnen vergroten. Een van de meest voorkomende oorzaken is leeftijd. Hoe ouder u dus wordt, hoe groter de kans op het krijgen van oncologische aandoeningen. Daarnaast kan het zo zijn dat de ziekte familiair is, ook dit vergroot de kans op oncologische aandoeningen. Naast de vorige oorzaken kunnen roken, alcohol, ongezond eten, onvoldoende lichaamsbeweging, overmatige blootstelling aan de zon en werken met kanker verwekkende stoffen ook oncologische aandoeningen veroorzaken.

Kunt u oncologische aandoeningen voorkomen?

Oncologische aandoeningen zijn niet helemaal te voorkomen, maar u kunt de kans op oncologische aandoeningen wel verkleinen door het veranderen van een aantal leefgewoontes. Het zijn dus geen garanties tegen de aandoening, maar je verminderd het aantal risicofactoren.

• Niet roken
    • Drink geen alcohol