Het is dinsdag 23:29De praktijk is gesloten.

Longklachten

Bij longklachten kan inspanning leiden tot benauwdheid en hoestbuien. Het is begrijpelijk dat u hierdoor lichamelijke activiteiten probeert te vermijden. Mogelijk denkt u ook dat het beter is voor uw longen om het totale bewegen te verminderen omdat dit beter zou kunnen zijn voor uw longen. Dit is alleen niet het geval. Wanneer u last heeft van longklachten is het extra belangrijk dat u uw conditie behoudt en opbouwt.

Oorzaken van longklachten

Longklachten is een verzamelnaam voor verschillende klachten aan de longen. De oorzaken van de klachten hangen samen met de vorm van de klacht/aandoening.

COPD
COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Wanneer u deze aandoening heeft krijgt u minder zuurstof binnen en ademen wordt hierdoor moeilijker. Doordat u snel buitenadem raakt kunnen activiteiten in het dagelijks leven hierdoor lastig uit te voeren zijn. Een veel voorkomende oorzaak van COPD is roken of meeroke. Ook wanneer u gestopt bent met roken is de kans op het krijgen van COPD nog steeds vergroot. Daarnaast kunnen astma, longontsteking, schadelijke stoffen of luchtvervuiling ook een oorzaak zijn van de ziekte. Ook kan het zijn dat de ziekte familiair is, wat de kans op het krijgen hiervan groter maakt.

Astma
Astma ontstaat door een blijvende ontsteking in de longen. Deze kan veel klachten veroorzaken. Astma kunt u herkennen aan het heftig reageren op bijvoorbeeld rook, uitlaatgassen, huisdieren of huisstofmijt. Die spiertjes in de luchtwegen worden smaller waardoor het moeilijker wordt om te ademen. Een duidelijke oorzaak voor astma is er nog niet, wel is de aandoening vaak erfelijk. De aandoening kan op elke leeftijd ontstaan. Toch ontstaat het bij de meeste mensen al als kind. Klachten die bij astma veel voorkomen zijn: gezwollen ogen, hoesten, jeukende ogen, niesbuien, droge hoest en een verstopte neus.

Hooikoorts
De meeste mensen worden vrolijk van de lente, maar helaas is het niet voor iedereen altijd even prettig. Zodra de ogen, neus, keelpijp, luchtpijp of mond in aanraking komt met het stuifmeel raken de slijmvliezen geprikkeld. Hooikoorts is een vorm van een allergie. Wanneer u hooikoorts heeft bent u overgevoelig voor bepaalde soorten stuifmeel van planten, bomen en grassen. De oorzaak van hooikoorts is niet bekend. De aanleg voor hooikoorts is vaak bij de geboorte al aanwezig. De klachten ontstaan in de loop der jaren en kunnen in verloop van tijd weer afnemen. Bij het hebben van hooikoorts klachten kan taping helpen om de klachten te verminderen.

Kunt u longklachten voorkomen?

In veel gevallen zijn longklachten niet te voorkomen. Wel kunt u door een paar veranderingen in uw leefstijl de klachten verminderen.

• Stop met roken
  • Probeer gevarieerd en gezond te leven
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • Zorg voor een gezonde en gevarieerde voeding
  • Zorg voor frisse lucht
  • Was regelmatig uw handen

Tips hooikoorts

• Op zonnige en winderige dagen hangt er veel stuifmeel in de lucht. Houdt hier rekening mee.
  • Draag buiten een zonnebril.
  • Laat uw was niet buiten drogen, zo komen er pollen in.
  • Ga niet zelf grasmaaien.