Behoort u, net als een groot deel van de Nederlandse bevolking, tot de groep mensen die regelmatig last hebben van hoofd- en nekpijn? Stijve nek, migraine, stekende, brandende of zeurende hoofdpijn? Wij kunnen u helpen! Hoofd- en nekpijn kunnen u erg beperken in uw dagelijks functioneren. Vaak ontstaan deze klachten door een te hoge werkdruk zoals stress en eenzijdig werk achter de computer.

De oorzaken van hoofd- en nekpijn
Hoofd- en nekpijn kan geleidelijk of acuut ontstaan. Het grootste deel van de hoofdpijnklachten ontstaat door een te hoge spanning in de nekspieren, bijvoorbeeld door het aannemen van een verkeerde of eenzijdige houding. Denk hierbij aan: veel tijd door te brengen op een mobiele telefoon, laptop of tablet. Doordat de nekspieren veelvuldig worden aangespannen ontstaan er nekklachten, deze klachten kunnen uitstralen naar het hoofd wat voor hoofdpijn zorgt. Ook emotionele problemen die voor veel spanning en/of stress zorgen, zorgen ervoor dat u een verkrampte houding aanneemt.

Heeft u last van een zeurende, kloppende, drukkende of knellende hoofdpijn? En wilt u hier van af? Neem dan contact met ons op!

Symptomen van hoofdpijn

• U heeft vaak pijn in uw nek en aan de achterkant van uw hoofd dat naar voren trekt
  • U heeft regelmatig het gevoel dat er een strakke band om uw hoofd zit
  • U heeft moeite met eten en slapen
  • De spieren in uw nek, schouders en kaak voelen pijnlijk en strak aan
  • U bent gevoelig voor licht en geluid
  • U heeft last van stemmingsveranderingen (extreem fit, rusteloosheid, u irriteert zich snel, u bent erg vrolijk)
  • U ziet vlekken, sterretjes of lichtflitsen

Symptomen van nekpijn

• Stijve nek
  • Slapeloosheid
  • Spierspanningshoofdpijn
  • Uitstraling naar de rug, armen, de schouderbladen en/of het hoofd
  • Hevige of zeurende pijnklachten in de nek

• Houd een hoofdpijndagboek bij (hoe vaak heeft u hoofdpijn, hoe lang duurt de pijn, etc.)
  • Zorg voor voldoende rust en ontspanning
  • Zorg voor genoeg beweging (minimaal 30 minuten per dag)
  • Zorg ervoor dat u zwaar werk vermijd
  • Probeer bij een zittend beroep elke 30 minuten even te bewegen of een andere houding aan te nemen
  • Vermijd stressvolle situaties
  • Plan een afspraak in bij Fysiotherapie Geertruidenberg om te zien wat wij voor u kunnen betekenen.

Deze behandelmethodes kunnen u helpen bij uw klacht:

• Fysiotherapie
  • Manuele therapie

Een afspraak maken?
Wilt u meer weten over uw klachten of wilt u een afspraak inplannen met een van onze therapeuten? Neem dan contact met ons op door te bellen naar Fysiotherapie Geertruidenberg 0162 - 512132, een mail te sturen naar info@fysiogeertruidenberg of door het contactformulier op onze website in te vullen.