Het is woensdag 21:36De praktijk is gesloten.

Heup- en liesklachten

Heb je pijnklachten in de lies of rondom de heup? Deze pijn kan uit een stekend branderig gevoel bestaan en je beperken in je bewegingsvrijheid. Last van je heupen kunnen zorgen voor problemen tijdens het lopen, maar ook tijdens opstaan of stilstaan. Heup- en liesklachten kunnen ook nog een onderliggende oorzaak hebben. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een slijmbeursontsteking of heup-artrose. Maar de klachten kunnen ook een gevolg zijn van lage rugklachten en bekkenklachten.

Oorzaken van heup en liesklachten

Er zijn veel verschillende oorzaken aan te wijzen voor heup- en liesklachten. Heup en liesklachten kunnen het gevolg zijn van slijtage van het heupgewricht, een trauma, slijmbeursontsteking of een aangeboren afwijking. Maar de klachten kunnen ook een gevolg zijn van lage rugklachten en bekkenklachten. Doordat de heup een kogelgewricht is kan de heup alle kanten op bewegen. Verschillende spieren, pezen en banden zorgen ervoor het gewricht in balans blijft. Wanneer er een disbalans in het gewricht zit kan dit de oorzaak zijn voor pijn in de lies welke ook verder uit zou kunnen stralen.

Kunt u heup en liesklachten voorkomen?

Heup en liesklachten zijn niet altijd te voorkomen. Toch kunt u door een paar veranderingen in uw leefstijl en door gerichte oefeningen de kans op klachten verminderen. Het belangrijkste is om in beweging te blijven, hiermee voorkomt u dat uw spieren verslappen of dat bewegen nog moeilijker wordt.

• Let op uw lichaamshouding
  • Een warm bad kan de klachten verminderen, doordat uw spieren ontspannen door het warme water.
  • Blijf in beweging, maar dan wel binnen de pijngrens
  • Doe een goede warming-up voordat u gaat sporten
  • Zorg voor goede stevige schoenen, zowel tijdens het sporten als in het dagelijkse leven
  • Houd voldoende rust