Het is donderdag 19:29De praktijk is gesloten.
Het is donderdag 19:29De praktijk is gesloten.
fysio geertruidenberg, fysiotherapie Geertruidenberg, fysiotherapeut geertruidenberg, fysio raamsdonksveer, fysiotherapie raamsdonksveer, fysiotherapeut raamsdonksveer, fysio zon, fysiotherapie zon, fysiotherapeut zon, geertruidenberg zon, raamsdonksveer zon, fysio humeur, fysiotherapie humeur, fysiotherapeut humeur, geertruidenberg humeur, raamsdonksveer humeur, fysio vitamine, fysiotherapie vitamine, fysiotherapeut vitamine, Geertruidenberg vitamine, raamsdonksveer vitamine

Etalagebenen

De term etalagebenen is ontstaan doordat mensen met slagaderverklaking vaak vermoeide benen hebben. Na het lopen van een afstandje moet er vaak even gerust worden. Dit komt doordat de aders in de benen te nauw zijn voor het vervoer van voldoende zuurstof voor de spieren. Een andere benaming voor etalagebenen is ook wel Claudicatio Intermittens (CI) of Perifeer Arterieel Vaatlijden (PAV).

Oorzaken van etalagebenen

Met het ouder worden krijgt iedereen te maken met nauwer wordende slagaderen. Het hoort namelijk bij een natuurlijk verouderingsproces. Dit proces start al op jonge leeftijd, namelijk al vanaf je 20e levensjaar. Niet iedereen krijgt op latere leeftijd klachten wegens het nauwer worden van slagaderen. Bepaalde factoren zoals roken, slechte voeding, te weinig bewegen en erfelijke aanleg kunnen dit proces versnellen. De slagaderwand is bij jonge mensen elastisch. Naarmate u ouder wordt worden uw slagaders steeds stugger en dikker, tevens gaat de binnenkant van de slagader ook verkalken. Wanneer u diabetes heeft kan dit proces vaak sneller verlopen dan bij mensen zonder diabetes. De slagaders worden steeds nauwer en kunnen uiteindelijk helemaal dicht raken. 

Kunt u etalagebenen voorkomen?

Etalagebenen kunnen niet voorkomen worden, dit aangezien het hoort bij een natuurlijk verouderingsproces. Wel kunt u door bepaalde factoren in uw leefstijl te veranderen de klachten verminderen en verergering van de vaatziekte voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veranderen van uw voedingspatroon en als u rookt, het stoppen met roken.

Tips

  • Stop met roken en alcohol drinken
  • Zorg voor voldoende beweging, door regelmatig te bewegen vergroot u uw maximale loopafstand.
  • Let op uw voeding.
  • Probeer een gezond gewicht te bereiken en te behouden.
  • Doe wandeloefeningen, wandel totdat u klachten krijgt en loop dan nog 10 stappen extra. Rust vervolgens tot de klachten weg zijn en herhaal de oefeningen. Doe dit 3 keer per dag.

Maak een afspraak!

Vul het contactformulier in, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Fysiotherapie Geertruidenberg

Leerthouwerstraat 2 - 4
4931 CX Geertruidenberg

Fysiotherapie Geertruidenberg

Walgang 93
4931 DH Geertruidenberg

T: 0162-512132
M: info@fysiogeertruidenberg.nl

Openingstijden
Maandag 8:00 - 21:00
Dinsdag 8:00 - 18:00
Woensdag 8:00 - 20:00
Donderdag 8:00 - 18:00
Vrijdag 8:00 - 17:00

 

Volg ons online!

Designed by YA! Media | www.ya-media.nl | © 2023 Fysiotherapie Geertruidenberg