nekklachten, nekpijn, fysiotherapie, fysiotherapeut, geertruidenberg

Nekklachten: Hoe ontstaan ze en wat is het risico ervan?

Nekklachten komen veel voor. De oorzaak van deze klachten is enorm uiteenlopend en niet altijd duidelijk. Zo kan een verkeerde houding, spanning/stress, artrose, een hernia of een trauma (sport) / ongeval (Whiplash) oorzaken zijn van nekpijn. Soms zijn nekklachten, ook wel cervicale klachten genoemd, gevolg van werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan een kantoorbaan, waarbij veel computerwerk wordt uitgevoerd of werkzaamheden in de bouw, waarbij veel getild moet worden.

Wat zijn nekklachten?

Bij nekklachten is er vaak sprake van een stijve nek. Bepaalde bewegingen of houdingen van het hoofd kunnen pijnlijk zijn, bijvoorbeeld bij het omkijken of langer achtereen zitten. Naast de pijn in de nek zelf kan er uitstralende pijn naar de rug, schouderbladen, schouders, armen of handen zijn.

Ook kunnen nekklachten hoofdpijnklachten (spanningshoofdpijn) opleveren. Andere klachten als slapeloosheid, gevoelloosheid, tintelingen, scherpe pijn, moeite met slikken kunnen naast de nekklachten optreden.
Maar ook licht in het hoofd en duizeligheid

Hoe voorkomt u deze klachten?

Veel klachten aan uw nek kunt u tegengaan door te voorkomen dat u verkeerde houdingen aanneemt of te lang in dezelfde houding zit. Hierbij kunt u denken aan het verminderen van risico’s op blessures tijdens het sporten. Sport u intensief? Sporters die deelnemen aan contactsporten kunnen nekklachten voorkomen met behulp van nek versterkende oefeningen.

Fysiotherapie bij nekklachten

Binnen onze praktijk is de behandeling van klachten in de nek afhankelijk van de diagnose die gesteld wordt. Belangrijk is om alle factoren die een rol kunnen spelen bij bepaalde klachten mee te nemen in de behandeling. Zo kan het zijn dat de beweeglijkheid van de wervelkolom en spierspanning eerst verbetert dient te worden voordat er geoefend kan worden. Het kan ook zijn dat bepaalde delen van de wervelkolom juist over-beweeglijk zijn (instabiliteit of hypermobiliteit), waarbij specifiek getraind moet worden op stabiliteit.

De behandeling is daarnaast gericht op het geven van informatie en advies op het gebied van houding en bewegen, het aanleren van oefeningen en het mobiliseren (in beweging brengen) van de nek.

Zo kunnen wij u helpen om snel van uw klachten af te komen en ervoor te zorgen dat u niet opnieuw last krijgt van uw nek. Lees meer over nekklachten op onze site.

lopersknie, knieklachten, runners knee, iliotibiaal frictiesyndroom,

Lopersknie: een vervelende sportblessure

Heeft u tijdens het sporten brandende, stekende pijn aan de buitenzijde van uw knie? Dit kan wijzen op een lopersknie. Deze blessure komt voornamelijk voor bij hardlopers en wielrenners omdat ze (te) veel trainen. Een lopersknie kan ook een runners knee of iliotibiaal frictiesyndroom worden genoemd

Hoe herkent u een lopersknie?

Tijdens het sporten zet de pijn langzaam op. Omdat de pijn steeds heviger wordt, is het onmogelijk om verder te sporten. Vooral het strekken en buigen van de knie is pijnlijk en hierdoor ziet u soms een lichte zwelling aan de buitenzijde van de knie.

Oorzaak lopersknie

Een lopersknie is het gevolg van een herhaaldelijke wrijving tussen de pees in uw been en uw dijbeenbot. Bij het wielrennen en hardlopen neemt deze spanning toe en loopt u een verhoogd risico. Dat is ook het geval als u O-benen heeft, slecht schoeisel draagt, uw training te snel opbouwt of onvoldoende kracht in uw heup- en bilspieren heeft.

Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van een lopersknie?

Risicofactoren zijn: verkeerde trainingsopbouw; verkeerde looptechniek en lopen op onregelmatig terrein. Er zijn ook aanwijzingen dat een verminderde kracht of disbalans van kracht van de been- en heupspieren kunnen bijdragen aan de klachten. Als u merkt dat u de knie kunt overstrekken, is het risico op een lopersknie groter.

Wat moet u doen bij een lopersknie?

Pas uw training aan als de pijn tijdens of na het sporten toeneemt. Train minder lang en intensief. Helpt dat niet? Vraag ons dan advies. Wij kunnen u begeleiden bij gerichte krachttraining en stretchen van de been- en heupspieren. Het kan noodzakelijk zijn om de sport die de pijn veroorzaakt het beste één tot twee maanden vermijden. Dit hoeft niet altijd, maar het is wel belangrijk dat u in beweging blijft. Een lichtere sport zoals zwemmen, wandelen of rustig fietsen is hierbij ideaal.

Fysiotherapie bij een knieklachten

Om te kijken hoe uw lopersknie is ontstaan, zullen wij eerst bepalen welke factoren hierbij een rol hebben gespeeld. Meestal bestaat de therapie uit stretchoefeningen, gerichte krachttraining en loopscholing. Wij geven advies hoe u uw training kunt aanpassen zolang u de klachten heeft. Als het beter gaat, kunt u de training rustig opbouwen.

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag van uw blessure af!