Looptherapie meest effectief bij etalagebenen

Op Gezondheidsnet.nl kwamen wij een artikel tegen over etalagebenen. Naar schatting hebben een kleine miljoen Nederlanders er last van. Professor Joep Teijink is vaatchirurg in het Catharinaziekenhuis in Eindhoven en oprichter van ClaudicatioNet. Hij weet alles over etalagebenen en geeft antwoord op de 7 meest gestelde vragen over etalagebenen. In het interview geeft hij aan dat artsen looptherapie als de beste behandeling ervaren bij etalagebenen. Lees hieronder een samenvatting van het interview of lees het gehele interview op https://www.gezondheidsnet.nl/hart-en-vaatziekten/7-vragen-over-etalagebenen

Definitie etalagebenen + herkennen van etalagebenen

Etalagebenen krijg je wanneer de slagaders in en naar de benen zijn vernauwd of afgesloten door slagaderverkalking. Er stroomt minder bloed naar de been­spieren, die daardoor niet genoeg zuurstof krijgen en pijn doen. Om de pijn af te laten nemen moet je stilstaan. Soms gaan mensen om een houding aan te nemen dan in een etalage kijken; daarom wordt deze aandoening ‘etalagebenen’ genoemd. Je herkent etalagebenen door pijn in de benen na inspanning. Deze pijn trekt weg na het nemen van een paar minuten rust. Voor iedereen voelt de pijn anders aan. Sommigen hebben kramp, anderen zeurende pijn.

Behandelingen etalagebenen

Er bestaan verschillende behandelingen, zoals looptherapie, dotteren of een bypass. Volgens professor en vaatchirurg Teijink is begeleide looptherapie de eerste keus volgens artsen, omdat het gericht is op gezonder leven.

“Bij begeleide loop­therapie werk je aan verbetering van de algehele conditie, train je ook hart en longen en het niet aangedane been. Je loopt dus minder risico op een hartinfarct of beroerte. Daarnaast is er aandacht voor krachttraining en balansverbetering. Allemaal factoren die bijdragen aan een betere kwaliteit van leven – je gaat je beter en fitter voelen. Dat geldt ook voor de adviezen en begeleiding rond een gezonde leefstijl, zoals hulp bij stoppen met roken, gezonde voeding en dagelijks bewegen. Begeleide looptherapie en dotteren werken ongeveer even goed tegen de klachten van etalagebenen, zoals pijn bij het lopen. Maar bij dotteren is er een kleine kans op complicaties en bij looptherapie niet. Een belangrijke reden om terughoudend te zijn met ingrijpen is dat dotteren leidt tot dotteren. Als je eenmaal begint te opereren aan bloedvaten, dan ontstaat er vaak littekenvorming, waardoor het vat opnieuw dicht kan gaan zitten en er opnieuw geopereerd moet worden. Overigens: looptherapie sluit niet uit dat je toch een operatie nodig hebt op den duur. Eén op de vijf mensen die looptherapie heeft gehad, krijgt later toch een ingreep.”

Voorkomen van etalagebenen

Advies van Teijnk is: “Niet roken, niet roken en niet roken. En verder voldoende bewegen en gezonde voeding. Roken is de grootste risicofactor voor etalagebenen. Tachtig procent van de mensen met etalagebenen heeft gerookt of rookt nog. Het is nooit te laat om te stoppen met roken. En daarnaast moet je flink in beweging blijven, gezond eten en positief in het leven proberen te staan. Sowieso ingrediënten voor een gelukkig(er) leven.”

Over Professor Joep Teijink

Professor Joep Teijink is vaatchirurg in het Catharinaziekenhuis in Eindhoven en oprichter van ClaudicatioNet, het landelijk netwerk voor begeleide looptraining en leefstijlbegeleiding. Hij weet alles van etalagebenen (door artsen ‘claudicatio intermittens’ genoemd). Teijink is een warm pleitbezorger van looptherapie in plaats van een operatie bij etalagebenen.

Bron: https://www.gezondheidsnet.nl/hart-en-vaatziekten/7-vragen-over-etalagebenen

Onze praktijk biedt ook looptherapie aan en is gespecialiseerd in de begeleiding van etalagebenen. Bekijk hier wat wij kunnen betekenen of neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

Hoeveel beweging heeft u nodig om gezond te blijven?

Bewegen is gezond dat weten we allemaal, maar hoeveel beweging heeft u nu echt nodig? RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) stellen beweegrichtlijnen vast en meten vervolgens hoeveel Nederlanders voldoen aan deze beweegrichtlijnen. De meest recente data over bewegen en zitten vindt u op www.volksgezondheidenzorg.info

De beweegrichtlijnen gaan over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid.

Volgens de beweegrichtlijnen heeft u:

  • wekelijks 2,5 uur (150 minuten) matig intensieve beweging nodig,
  • verspreid over meerdere dagen.
  • Voor kinderen, en jongeren tot 18 jaar is dat dagelijks minstens 60 minuten.

Naast die 2,5 uur per week matig intensieve beweging, raden de richtlijnen volwassenen ook aan om twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Voor jongeren onder de 18 jaar geldt: 3 keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Dat kan krachttraining zijn, maar ook traplopen, hardlopen en (trampoline)springen dragen hieraan bij.

Veel mensen denken bij beweging direct aan intensief sporten op de sportschool of duursporten als hardlopen of wielrennen. Echter 2,5 uur matig intensieve beweging per week is veel makkelijker in te passen dan u vaak denkt.

 

Voorbeelden van matig intensief bewegen:

  • wandelen
  • recreatief fietsen
  • huishoudelijke klusjes
  • tuinieren
  • rustig zwemmen
  • trap oplopen
  • boodschappen doen

 

Wat doet matig intensieve beweging?

Matig intensieve beweging heeft onder andere een positief effect op uw hart en longen. U verbrandt er ook de nodige calorieën mee. Wanneer u een lichte activiteit langer dan een kwartier achter elkaar doet, gaat uw lichaam lichaamsvet verbranden.

Wanneer u dus wandelt, fietst of huishoudelijk werk doet (wie doet dit niet) en u bent langer dan 10 minuten bezig, dan spreekt u lichaam vetreserves aan. Hoe mooi is dat? Uw huis wordt schoon, de boodschappen worden gedaan, u loopt meerdere malen per dag de trap op, laat de hond uit en hiermee leeft u gezonder en wordt u ook nog (een beetje) slanker! Hiervoor hoeft u niet naar de sportschool en hoeft u ook geen hardloopschoenen aan te schaffen.

Als u met regelmaat matig intensief beweegt, neemt bijvoorbeeld het ongezonde vet in uw buik, rond de lever en de darmen, af. Een bijkomend voordeel van matig intensieve beweging is dat gewrichten er niet of nauwelijks van slijten, hiermee voorkomt u dus ook aandoeningen als artrose.

Waarom adviseren wij om de beweegrichtlijnen serieus te nemen?

Matig intensieve beweging beperkt de gevaren van overgewicht en daarmee chronische aandoeningen. Door regelmatig te wandelen of te fietsen verbrandt u calorieën en daardoor kunt u ook afvallen. Matig intensieve beweging verlaagt ook de kans op diabetes, hoge bloeddruk en verbetert het cholesterolprofiel. Ook helpt matig intensieve beweging tegen stress.

Wat als u niet genoeg beweegt?

Ons lichaam is gemaakt voor beweging. Wanneer u gedurende een lange periode weinig beweegt, dan heeft dat fysieke gevolgen. Uw algehele lichamelijke conditie is dan niet goed meer; u voelt u minder fit, u hebt zichtbaar wat overtollig lichaamsvet en u kan last hebben van de gevaren die overgewicht met zich meebrengt.

 

Kunt u hulp gebruiken bij het naleven van een gezonde leefstijl?

Neem contact met ons op!

 

Bronnen:

www.volksgezondheidenzorg.info
www.nlbewustgezond.nl/

 

 

 

 

Fysiotherapie wordt steeds belangrijker in de samenleving

Dit komt vooral door bewustwording leefstijl en toename chronische aandoeningen!

 

Goed nieuws voor ons fysiotherapeuten, want voor steeds meer aandoeningen wordt de toegevoegde waarde van fysiotherapie wetenschappelijk aangetoond. Dit komt enerzijds omdat er steeds meer mensen een chronische aandoening hebben en anderzijds omdat het merendeel van de bevolking bezig is met een gezonde leefstijl waar goede voeding en beweging bij horen. Fysiotherapie speelt zowel een rol bij het voorkomen van (chronische) klachten als bij het herstellen van (chronische) klachten.

 

Cijfers

Dat de rol van de fysiotherapeut steeds belangrijker wordt blijkt ook uit de cijfers. In 1980 maakte zeven procent van de bevolking gebruik van een fysiotherapeut. In 2016 bracht 24 procent van de bevolking een bezoekje aan onze beroepsgroep. Door het stijgen van de gemiddelde leeftijd neemt ook het aantal mensen met een chronische ziekte toe. Daar ziet SOMT een rol weggelegd voor de fysiotherapeut.

 

Wat wordt verstaan onder chronische aandoeningen?

Een chronische aandoening is een aandoening die lange tijd voortduurt. In Nederland wordt, afhankelijk van de ziekte, een termijn van het aanhouden van de klacht van langer dan zes weken tot zes maanden gehanteerd.

 

Wat zijn veel voorkomende chronische aandoeningen:

  • chronische nek- en rugklachten
  • artrose (slijtage)
  • diabetes
  • Hart- en vaatziektes
  • kanker
  • stemming- en angststoornissen

 

 

Uit het trendscenario rapport van Rijksinstituut voor Volksgezondheid

en Milieu komt naar voren dat:

  1. In 2015 50 procent van de mensen minimaal één chronische aandoening had; in 2040 is dat 54 procent.
  2. Eén op de drie Nederlanders heeft dan twee of meer chronische aandoeningen, en bijna één op de vijf drie of meer.
  3. Niet alle mensen met een chronische aandoening gaan ieder jaar naar de huisarts, en de meerderheid voelt zich gezond en niet beperkt.
  4. Net als in 2015 komen in 2040 nek- en rugklachten, artrose en diabetes het meeste voor.
  5. Artrose en diabetes behoren ook tot de grootste stijgers in aantal; daarnaast zal het aantal mensen met gezichtsstoornissen en coronaire hartziekten sterk toenemen tot 2040.
  6. In 2040 zijn kanker, hart- en vaatziekten en psychische stoornissen de diagnosegroepen die de meeste ziektelast veroorzaken.
  7. Van de specifieke aandoeningen veroorzaken dementie en artrose de grootste toename in ziektelast tot 2040, en dementie wordt daarmee de grootste oorzaak.
  8. Ondanks dat er nauwelijks mensen overlijden aan stemmings- en angststoornissen, veroorzaken deze aandoeningen wel veel ziektelast.

Neem contact met ons op en zie wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van chronische aandoeningen.

 

Bronnen:

https://www.ad.nl/amersfoort/amersfoortse-universiteit-wil-campus-bouwen~a6e4f72f/

https://www.vtv2018.nl/aandoeningen

 

Krachttraining heeft positief effect op jongeren met overgewicht

Na een jaar hadden de jongeren uit de interventiegroep een afname van 1,6 procent in vetmassa

Op Fysioforum kwamen wij een interessant artikel tegen. Het gaat over het positieve effect van krachttraining op jongeren met overgewicht!

Onderzoekers van het Maastricht UMC+ hebben een onderzoek verricht onder bijna zevenhonderd jongeren van negen middelbare scholen in Limburg. De helft kreeg een aangepast programma (de interventiegroep), gegeven door eigen gymdocenten en mentoren na instructie door de onderzoekers. De interventiegroep, die een jaar lang elke gymles vijftien minuten krachttraining kregen plus een informatiesessie, hadden na afloop een gezondere lichaamssamenstelling (een indicator voor metabole gezondheid) en waren actiever dan de controlegroep die geen aangepast programma volgden.

Gill ten Hoor van het Maastrichtse onderzoeksinstituut Nutrim: “We hebben een programma samengesteld dat vooral voor jongeren met obesitas goed uit te voeren is. Zij hebben meer vet- en spiermassa, waardoor ze gemiddeld sterker zijn. Als je ze laat touwtrekken, denken anderen al snel: je wint vanwege je gewicht. We hebben oefeningen aangeboden, zoals het gooien van een zware bal, die alleen hun spiermassa aanspreken. Zo komt de nadruk meer op hun kracht te liggen dan op hun gewicht.”

Een unieke combinatie

Uit de psychologie is bekend dat mensen gemotiveerder raken als ze ergens goed in zijn én dat ze zich vergelijken met anderen. De combinatie van deze kennis met het puur biologische gegeven dat deze jongeren sterker zijn, maakt deze studie uniek, aldus Ten Hoor. “De resultaten liggen misschien in de lijn der verwachting, maar het is nog nooit eerder zo onderzocht.” Na een jaar hadden de jongeren uit de interventiegroep een afname van 1,6 procent in vetmassa. Ten Hoor: “Dat verkleint de kans op diabetes en cardiovasculaire ziektes. Zeker als je dit op de lange termijn zou voortzetten.” Ook was de afname van lichamelijke activiteit, die in deze leeftijdsfase veel voorkomt, stukken minder dan in de controlegroep. Ten Hoor: “In de interventiegroep zag je jongeren in gesprek met elkaar concluderen dat ze bijvoorbeeld ook veel meer actieve minuten per week zouden hebben als ze met de fiets naar school kwamen. Die bewustwording kan kleine veranderingen teweeg brengen, met een groot gezondheidseffect op langere termijn.”

 

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Wij hebben een speciaal programma ontwikkeld voor mensen (jong en oud) met overgewicht/obesitas. Neem contact met ons op!

Bronnen: https://fysioforum.nl/krachttraining-heeft-positief-effect-op-jongeren-met-overgewicht/

International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.